Stojíte 20 minút pred chladničkou?

americka chladnicka
– a rozmýšlate, čo máte zjesť? Chcete aby to bolo čo najlepšie, najzdravšie a čo
najvýživnejšie ale hlavne najbezpečnejšie? Vyzerá Vaše rozhodovanie asi takto?:

Brokolica? V nej sú strumigeny a nebola vypestovaná v našom regióne.

Tvaroh? Ten zahlieňuje a ochladzuje.

Arašidové maslo? To určite nie, arašidy sú z Číny a riskoval by som otravu aflatoxínom a
plesňami.

Jablko a mandle? To predsa nemôžem kombinovať.

Tofu? Možno je z geneticky modifikovanej sóje a rozhodí mi hormonálnu rovnováhu.

Ovsené vločky? Majú priveľa sacharidov a niesú vhodné pre moju krvnú skupinu.

Máte hlavu plnú negatívnych informácií o potravinách a pravidiel o stravovaní? V žalúdku Vám už „škvŕka“ ale stále si neviete vybrať? O nejakom intuitívnom vyberaní surovín nemôže byť
teraz ani reč?
Psychológ by to nazval porucha príjmu potravy. Ja hovorím, že každá potravina má svoje „pre“ a „proti“. Každá – aj tzv. superpotraviny. A každý systém stravovania má svoje „ale“. Nikdy
sa nedajú dodržať všetky pravidlá všetkých typov stravovania. Ostanete radšej hladný?
Myslím si, že niekedy je stres škodlivejší ako jedno „nevhodné jedlo“ a priveľa pravidiel Vásnedovedie nikam. Prešla som takouto fázou a oveľa príjemnejší a jednoduchší je ľahký nadhľad.

Ak sa pri výbere jedla zamotáme, vráťme sa k úplným základom:

1. PESTROSŤ V STRAVOVANÍ – striedanie potravín

a) Položme si otázku: „Čo som už dlho nejedol?“
Ak si ani teraz nevyberiete, prejdite k bodu b).

b) „Jeme dúhu“ – potraviny s bielou, žltou, oranžovou, čarvenou, zelenou a
modro – fialovou farbou. Takže nová otázka: „Akú farbu som dlho nejedol?“
Predpokladám, že odpoviete modro-fialovú. Čo máme modré alebo fialové?
Čučoriedky, černice, baklažán a v podstate červená kapusta aj červená
cibuľa sú tiež fialovej farby. Máte čučoriedky alebo černice v
chladničke alebo mrazničke? – Môžete si urobiť ovsenú kašu s čučoriedkami a
černicami.
Ale ak sa Vám táto „farebná pomôcka“ nepozdáva, alebo chcete namietať, že čučoriedky sú
vlastne čierne a vnútri červené – radšej sa vráťte k bodu a). :)

2. ČISTOTA, KVALITA, ČERSTVOSŤ
Ak máme na výber, voľme čo najčerstvejšiu, najkvalitnejšiu a čo najmenej
spracovanú potravinu. Opakujem – ak máme na výber.

3. HĽADAJME RIEŠENIA, NIE PROBLÉMY A PREKÁŽKY
Napr. tvaroh – problém: zahlieňuje a ochladzuje
Riešenie: Predsa nemusíme zjesť 250g tvarohu -dáme si 120g a ohrejeme ho vo
vodnom kúpeli alebo na radiátore. Pridáme k nemu svoj obľúbený olej,
slnečnicové semienka, trochu soli a zeleninu.

Jedlo by nám malo robiť radosť a nie stres :) Ak sme nemocní, tak je namieste, že zvažujeme
každé sústo. Ale ak sme pomerne zdraví a bez problémov s metabolizmom a hmotnosťou…tak sa
uvoľníme – nádych a výdych…odložíme strach z otravy a spomenieme si, že máme v bruchu
niečo ako kompas – tzv. druhý mozog, ktorý nám dá najavo čo potrebujeme.

Prajem veľa radosti a dobrú chuť :)

Posted in Článok.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *