Ste „nočná sova alebo ranné vtáča“?

sovaPýtam sa lebo to dosť súvisí s hladinami  Vašich hormónov a Vaše zdravím..

Stala sa z Vás nočná sova a ráno máte problém vyliezť z postele, prebrať sa a začať niečo robiť? Príčinou môže byť hormón kortizol. Ten sa tvorí v zvýšenej miere pri strese – či už fyzickom, psychickom, reálnom či vsugerovanom. Ponocovanie alebo nočné smeny tiež narušia prirodzené vylučovanie kortizolu.

V ideálnom prípade nás ráno okolo 5:00 až 7:00 zobudí zvýšenie množstva kortizolu v krvi -cítime sa oddýchnutí a hľadáme si hneď nejakú činnosť. Počas dňa hladina kortizolu trochu klesá a okolo 13:00 sa znova zvýši. Následne zase klesá a v dobe ukladania sa do postele je hladina minimálna -vystrieda ho totiž hormón melatonín, ktorý nám zaručí dobrý spánok a regeneráciu.

Ak ale niečo v tele úplne neladí, ráno je náš kortizol príliš nízky na to, aby nás príjemne prebral a naštartoval na aktivitu. Potrebujeme budík, alebo aj dva, kávu. Počas dňa sa cítime trochu ako „udretí mechom“, zle sa nám sústredí a môžeme mať aj nízky tlak a krvný cukor (točenie hlavy) -najhoršie to býva od 13:00 do 16:00. Ak na nás v tejto dobe príde veľký útlm, únava, zívanie, náš kortizol je v tej dobe zrejme príliš nízky. A čo večer? Namiesto toho aby sa naša aktivita spolu s kortizolom znižovala, chytíme „druhý dych“. Sme schopní rýchlo v chvate spraviť to, čo sme cez deň nestihli, ale väčšinou s nervozitou. Keď príde čas 21:00 -22:00, únava stále neprichádza -myšlienky nám bežia jedna za druhou a nedajú sa zastaviť. Aj keby sme chceli ísť spať, kortizol je príliš vysoký a náš mozog príliš aktivovaný na to, aby sa nám to podarilo. Spánok s takto rozladeným kortizolom býva ľahký a prerušovaný a nemá taký regeneračný účinok aký by sme potrebovali. Nočný spánok sa žiaľ nedá dobehnúť cez deň -nebude taký účinný. Naše telo je naprogramované na aktivitu počas svetla a „opravu“ počas tmy, spánku.

To však nieje zďaleka všetko o kortizole..Ak je zvýšený dlhodobejšie, ovplyvní štítnu žľazu, trávenie, imunitu, u žien aj vaječníky a menštruačný cyklus. Čo teda spraví so štítnou žľazou? Zníži sa jej funkcia aby sa vykompenzoval stresujúci a aktivačný účinok kortizolu.

Niektoré prejavy zníženej funkcie štítnej žľazy:

vypadávanie vlasov, únava- hlavne ráno, priberanie na váhe, viditeľné zväčšenie žľazy, suché vlasy a suchá koža, nízky tep, zápcha, silné menštruačné krvácanie alebo iné problémy s menštruáciou, opuchy, bolesť kĺbov a svalov, svalová slabosť, syndróm karpálneho tunela, dlhodobejšia zlá nálada, zimomrivosť, znížená schopnosť sústrediť sa, bolesť hlavy, tŕpnutie, mravenčenie končatín, pomalá reč, chrapľavý hlas

V ďalšej fáze sa môže stať, že nadobličky sú „vyčerpané“ a tvoria zase príliš málo kortizolu. To je sprevádzané veľkou únavou, nízkym tlakom a nesústredenosťou. V podstate je to únavový syndróm.

Aby som ukončila tento článok pozitívne – pripomínam, že úpravou životného štýlu a životosprávy sa dá telu pomôcť aby sa vrátilo do zdravého stavu.

Posted in Článok.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *