Rozhovor o orechoch

1 VP -Výživová poradňa

Ako spoznáme pokazené orechy/orechy nevhodné na konzumáciu?

VP: Podľa vzhľadu, vône a chuti. Fľaky, žltý povrch, „pavučinky“, pach zatuchliny a pachuť značia, že orechy sa pokazili a treba ich bez ľútosti vyhodiť, prípadne reklamovať. V tomtoto stave sú vyslovene škodlivé. Pozor hlavne na para orechy, ktoré vidieť zoxidované už na pultoch predajní. Je to škoda, lebo sú skvelým zdrojom selénu.

Ktoré orechy z hľadiska obsahu tuku sú vhodné na častú konzumáciu a ktoré nie?

VP: Zdraví ľudia môžu bez problémov konzumovať všetky druhy orechov ak výrazne neprekračujú dennú odporučenú dávku. Uprednostňujme najmä naše domáce druhy -vlašské a lieskové. Dôležitá je aj čerstvosť -ideálne je konzumovať orechy len z poslednej sezóny.

Nepozerajme sa však na orechy len ako na zdroje tuku :) Sú bohaté na minerály, vitamíny a aminokyseliny.

Obsah tuku:

  1. makadamové orechy 76,0%
  2. pekanové orechy 71,0%
  3.  para orechy 67,0%
  4.  kokos sušený (nepravý orech) 65,0%
  5.  vlašské orechy 63,0%
  6.  lieskové orechy 62,0%
  7. mandle (kôstkovica) 53,0%
  8.  píniové oriešky (nepravé orechy) 51,0%
  9. pistácie 49,5%
  10.  arašidy (strukovina) 48,9%
  11. kešu 45,6%

V akom množstve?

VP: Celkovo jedna-dve hrste denne.

U para orechov sa odporúča neprekročiť množstvo 10 orechov na týždeň kvôli vysokému obsahu selénu. Jeden -dva kusy denne úplne stačia.

Kešu orechy, ktoré majú schopnosť zvyšovať hladinu „hormónu šťastia“ v mozgu, nás niekedy lákajú zjesť ich oveľa viac :)

11078069_842651092438568_3351955640440395699_n

V akej forme je ich najlepšie konzumovať?

VP: Najideálnejšie je jesť čerstvé orechy priamo zo stromu :).

Druhá najideálnejšia možnosť je namáčanie suchých orechov. Hlavne mandle a vlašské orechy je vhodné na niekoľko hodín (alebo celú noc) pred konzumáciou namočiť do vody. Zvýši sa tak ich stráviteľnosť, vstrebateľnosť niektorých živín, aktivita enzýmov a v neposlednom rade – budú chutiť ako čerstvé.

V poradí tretia najlepšia možnosť je príprava orechových masiel. Orechy si doma rozmixujeme a následne skladujeme v chladničke a čím skôr spotrebujeme.

Ako štvrtú možnosť vidím suché praženie.

Posted in Článok.