Čo s výživou na cestách a dovolenkách?

dovolenka 2

Dovolenka by mala byť o oddychu, spoznávaní novej krajiny a aj jej chutí. Občas sa však zvrhne na nekontrolované miešanie jedál či prejedanie, ktoré vedie k zdravotným problémom a rýchlemu priberaniu :) Ako sa tomu vyhnúť ale zároveň si cestu a dovolenku užiť v plnom zdraví a bez veľkého obmedzovania či stresu?

Najväčším kameňom úrazu pre nás Slovákov sú zrejme švédske stoly :). Pri pohľade na krásne naaranžované dobroty sa nám zakrúti hlava a nakladáme si na tanier hlava-nehlava všetko zaradom…a pol dňa je nám potom ťažko a o užívaní si dovolenky nemôže byť ani reč :)

 

CESTA:

– vyhnime sa studeným, sladeným nápojom a sladkostiam

(veľa cukru počas sedenia len prispieva k nervozite a netrpezlivosti -hlavne u detí)

– vhodné jedlo na cestu: celozrnné pečivo s arašidovým maslom (+- pár koliesok banánu a škorica)

zeleninový šalát s mandľami

ovocie s mandľami a škoricou

celozrnné pečivo s maslom, syrom alebo suchou salámou a zelenina

Ak musíte mať sladké plnené pečivo, tak si radšej vyberte tvarohové, orechové alebo makové (nie čokoládové a  lekvárové)

…a pre „klasikov“ – lepšia voľba je rezeň s chlebom a rajčinou ako čerešňová bublanina :)

ryby

DOVOLENKA:

Prvé dni bývajú kritické :) Odporúčam deň- dva neriskovať s úplne nepoznanými alebo ťažkými  jedlami ale ísť radšej „na istotu“ a nechať telo dobre aklimatizovať. Času na ochutnávanie bude ešte dosť. Myslite na pitný režim a čím skôr aj na ľahkú prechádzku, ktorá rozhýbe brušné orgány po dlhom sedení.

– vyhnite sa sladkým raňajkám – cereáliám, bábovkám

– jedzte len keď ste hladní :)

– jedlo ovoniavajte -ak Vám vôňa jedla nesedí, s najväčšou pravdepodobnosťou pre Vás nieje dobré

– nehľadajte hneď v okolí pizzériu :) ale ochutnajte niečo typické pre danú krajinu: syr, olivy, ryby

– tradičné jedlá bývajú veľmi výživné (hlavne ak je ich príprava dlhá), nenechajte si ich ujsť

– najkvalitnejšie potraviny a jedlá nájdete skôr v malých obchodoch a na trhoch ako v supermarketoch

-určite si dajte lokálne ovocie a zeleninu, ktorá u nás nerastie: figy, datle, kokos, ananás, banány, citrusy – aby ste    spoznali ich chuť keď sú zrelé a čerstvé

– ak chcete naozaj spoznať krajinu a jej tradičné jedlá, vyberte sa na vidiek

– stáva sa, že exotické jedlá sú pre nás veľmi slané alebo prekorenené, dráždivé -dajú sa vyvážiť zeleninou

– ak si chcete dať sladkosť: lepšia voľba je koláč, mliečny dezert, niečo ovocné ako klasické trvanlivé sladkosti

-ak pijete kávu, dajte si ju asi hodinu po jedle (odľahčíte tráveniu)

– ak môžete, doprajte si ryby a morské plody aby ste si doplnili jód a omega mastné kyseliny, ktoré nám doma často  chýbajú

– odneste si domov aspoň 1-2 tipy na nové jedlá či potraviny, ktorými si spestríte svoj bežný jedálniček

 

Prajem krásnu dovolenku :)

Posted in Článok.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *